søndag 29. september 2013

Søndagsmiddag

Jeg får vel begynne med søndagsmiddagen som utløste dette prosjektet. Vi skulle ha fårikål, og siden jeg ikke greier å motstå den deilige lukta av norske epler på butikken bestemte jeg meg for eplekake til dessert. Helt vanlig eplekake er det veldig mange år siden jeg har laget, og har tidligere bare brukt oppskriften som står i heimkunnskapsboka mi fra ungdomsskolen .(Ikke et vondt ord om "Fra boller til burritos", men noen ganger trenger man litt forandring.). Etter å ha googlet og deretter trykket meg gjennom ørten oppskrifter, falt valget på Trines eplekake. Trines Matblogg er den bloggen jeg bruker mest, og jeg har pr. dags dato ikke failet med noen av hennes oppskrifter. Fantastisk dyktig dame!
Kaka var veldig enkelt å røre sammen, og med de fantastisk gode norske eplene jeg hadde kjøpt ble den meget bra!



Oppskriften på eplekaka finner du her!





Fårikålen vi lagde idag hadde en ny liten vri (men man kødder ikke for mye med fårikålen, så det var bare en liten en!)
Istedet for å legge kjøttet rett oppi sammen med kålen, brunet vi det først (i meierismør vel og merke!), sammen med noen kvaster fersk rosmarin. I tillegg hadde vi hvitløksfedd og rosmarin oppi kjelen da kålen og kjøttet stod og putret. Resultatet ble veldig bra, ikke for mye smak av hverken hvitløk eller rosmarin, men samtidig nok til at fårikålen ble litt mer moderne.

Oppskriften fant vi på Godt.no

Bilde hentet fra originaloppskriften (se link over)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)