søndag 29. september 2013

Tre gode supper

Suppe er godt og i mine øyne undervurdert! Man kan variere ingrediensene i det uendelige, og det er ypperlig til enten lunsj, middag eller kvelds, spesielt nå som vi går mot høst og vinter. Og om man baker et godt brød til blir det enda bedre.
Noen supper går også fint an å fryse, og dermed kan man lage litt store porsjoner slik at man har noen kjappe middager på lur når det trengs.
Her kommer oppskriftene på tre av mine suppefavoritter for tiden. Grunnen til at jeg tok med akkurat disse tre var at de er så innmari enkle å lage - noe som passer meg helt perfekt.




Minestronesuppe. 
Dette spiste vi en del av hjemme da jeg var liten. Og jeg likte det ikke. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg husker skuffelsen inni meg da jeg fikk vite at vi skulle ha minestronesuppe til middag. Derfor ble det en av middagsrettene jeg unngikk å lage da jeg flyttet for meg selv. Helt til for et års tid siden - da jeg kom over denne oppskriften på Trines Matblogg. Det så så godt ut, og jeg bestemte meg for å gi minestronesuppa en ny sjanse. Med hell! 
Jeg pleier å kutte litt ned på chillien, da jeg har ei jente som nekter å spise hvis det prikker for mye på tunga, men den blir allikevel like god! Bruker den pastaen jeg har for hånden der og da, enten fusilli, makaroni eller spaghetti som jeg knekker opp i mindre biter før jeg koker den.

Oppskriften finner du her!





Indisk linsesuppe.
Jeg hadde aldri prøvd linsesuppe før, før jeg prøvde denne. Jeg har et mål om at vi skal bli flinkere til å spise grønnsaker, og har dermed vært på jakt etter noen nye vegetaroppskrifter. Denne linsesuppen falt så absolutt i smak! Prøvde også å fryse den ned, da det var litt igjen etter middagen, men pga. potetene blir konsistensen litt annerledes - og ikke like god.


Oppskriften finner du her!


(Bilde hentet fra originaloppskriften)


Indisk kyllingsuppe:
Denne oppskriften er det min kjære søster som skal få æren for, da hun laget den første gangen jeg smakte den. Superrask å lage, og man kan føye til andre grønnsaker, evnt. krydder om man ønsker det. 


Til to porsjoner trenger du:

- 1 eple
- 1 gulrot
- 1 løk
- 1 stang stangselleri
- 1/2 paprika
- 1 hvitløksfedd

- 1 ss smør
- 1 ss hvetemel
- 1/2 - 1 ss karri
- 1/2 - 1 ss paprikapulver
- 7 dl vann
- 1 terning hønsebuljong
- ca 1 1/2 ss Crème Fraîche
- ca. 1/3 grillet kylling eller 1 stor kyllingfilet i små biter.
- Salt og pepper

Grønnsakene finhakkes. Stek grønnsakene og kyllingfileten (hvis du velger å bruke det) i smør og krydder. Strø over melet og ha på vann og buljon. Kok i 10 min. Ha i Crème Fraîche + kyllingkjøtt (hvis du velger å bruke ferdiggrillet kylling). Smak til med salt og pepper, og evnt. mer karri hvis du ønsker. Serveres med en gang. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)