tirsdag 1. oktober 2013

To gode kaker!


Vi er en veldig kakeglad liten familie. Faktisk så kakeglade at vi i høst har innført "ukens kake" her i huset. Lørdagsgodtet er byttet ut med kake. (Okey da, noe av lørdagsgodtet..)
Derfor blir det nok en del kakeoppskrifter her etterhvert! ;) 

Pasjonsfruktkake:
Pasjonsfrukt er en av mine favorittfrukter i kaker og desserter. Oppskriften er hentet fra den etterhvert så kjente bloggen "Passion 4 baking", hvor det er veldig mange gode kakeoppskrifter!
Som dere ser på bildet under har jeg valgt å ikke dekke kaken med krem slik det er gjort i originaloppskriften, rett og slett fordi jeg ikke ville "ødelegge" den gode smaken av pasjonsfrukt. Den kan også dekkes med frisk frukt og/eller bær.
Jeg har laget denne kaka både med den browniesbunnen som står i oppskriften, og med nøttebunn. Og jeg synes nok at den blir hakket bedre med nøttebunn - men det er smak og behag.





Her har jeg laget den med nøttebunn

Nøttebunn kan du enkelt lage slik:

- 100 g sukker
- 2 eggehviter
- 130 g malte hasselnøtter/mandler

Pisk eggehviter og sukker til marengs, og vend inn malte nøtter/mandler. Ha massen i en form på 24 cm, og stek på 180 grader i 10 min.


Gjennombløt sjokoladekake:
Dette er blitt min faste langpannesjokoladekake. Det er definitivt ingen slankekake (men altså, det er da heller ikke poenget med kaker!), men den er vanvittig saftig og god! Den bør lages en dag eller to i forveien, da den ikke er like god helt nybakt. Den er også veldig fin å fryse. (Jeg synes faktisk kanskje den er aller best når den har vært en tur innom fryseren)

De siste gangene jeg har laget den har jeg redusert sukkermengden til 7 dl, og det ble veldig bra! 



(Bilde hentet fra originaloppskrift)

Det blir fortsatt en del bilder rett fra oppskriftene, fordi jeg tidligere ikke har tatt så mye bilder av det jeg har laget tidligere. Og de bildene jeg allerede har er ikke av spesielt god kvalitet som dere ser. Men så fort jeg lager de ulike kakene/matrettene igjen legger jeg inn mine egne bilder - forhåpentligvis med litt bedre kvalitet :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)