onsdag 30. oktober 2013

Sjokoladekake med Guinness


Til min 17-årsdag fikk jeg en bok fra Hummingbirds Bakery av foreldrene til kjæresten min. De har mange gode oppskrifter, og jeg skal dele en oppskrift med dere.
Dette er en utrolig god kake, og de gangene jeg har lagd den har den absolutt falt i smak! :)



Denne oppskriften holder til 12-14 stykker.

Ingredienser til kaken:
2,5 dl Guinness
250 g usaltet smør
80 g kakaopulver
400 g sukker
2 egg
1 ts vaniljeessens
1,4 dl skummet kulturmelk
280 g hvetemel
2 ts natron
1/2 ts bakepulver

Forvarm ovnen til 170°C dekk kakeformen (springform, 23 cm) med bakepapir.
Hell Guinnessen i en kjele, tilsett smør og varm opp på svak varme til det har smeltet. Ta kjelen av varmen og rør inn kakopulver og sukker i den varme blandinga.
Bland egg, vaniljeessens og skummet kulturmelk for hånd i en bolle og ha det over i kjelen.
Sikt mel, natron og bakepulver over i en stor bolle eller bolle til kjøkkenmaskin. Hell den varme blandingen over i det tørre og kjør på lav hastighet i kjøkkenmaskin eller bruk en miksmaster. Bruk en slikkepott underveis for å skrape ned fra kantene slik at alt blir godt blandet inn.
Ha røren over i kakeformen og stek i ca 45 minutter. Bruk en gaffel eller lignende til å stikke i kaken for å se om den er ferdig. Når det ikke sitter igjen deigrester, er den ferdig.Sett kaken til side og la den hvile litt (5-10 min) før du tar den ut av formen og over på en rist. 

Ingredienser til toppingen:
50 g usaltet smør (dette skal være romtemperert)
300 g melis
125 g kremost med høyt fettinnhold (jeg har brukt Philadelphia når jeg har lagd denne)
Kakaopulver til pynt, om du ønsker det

Bruk miksmaster eller kjøkkenmaskinen og kjør smør og melis til en sandaktig konsistens. Tilsett kremosten og bland på lav hastighet før du øker hastigheten til middels, og kjører toppingen til den er lett og luftig. 
Jeg syns det lønner seg å legge kaken på fatet før man smører på toppingen. Smør toppingen på kaken, det skal dekke hele kaken.

OBS: Det er viktig at kaken er helt avkjølt før du smører på toppingen! Er kaken varm, vil toppingen bare smelte og renne av.

Dryss litt kakaopulver over hvis du ønsker det. 




Dette er et bilde fra den første gangen jeg lagde den.
Når jeg drysser kakao eller melis over kaker, klarer jeg aldri å få det jevnt. Så det blir steder med masse og steder med lite. Men jeg syns det er fint med litt "pynt" og lar det stå til :)

Håper dere liker den like godt som meg! Den er veldig god, og det er den runde og fyldige smaken av Guinnessen som kommer frem, ikke noen "øl-smak".

- Ingrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)