søndag 27. oktober 2013

Fiskegrateng med makaroni

Det finnes mange varianter av fiskegrateng, men den jeg pleier å lage er ganske "standard", med hvit saus og makaroni. I tillegg bruker jeg purre og karri oppi, som gir litt ekstra smak.

Fiskegrateng er kanskje ikke det mest spennende man kan ha til middag, og ikke er denne her spesielt fancy heller (som man ser på bildene ;) ) Men jeg vil allikevel dele den fordi den representerer litt av mine tanker om hjemmelaget mat. Det trenger ikke å være så avansert og fancy, eller inneholde masse eksotiske ingredienser. Og det trenger ikke ta så lang tid heller. Dette tar faktisk ikke så veldig mye lengre tid enn å slenge inn en Findusgrateng i ovnen, men forskjellen er at du slipper unødvendige tilsetningsstoffer og annet snusk.
Som student er jeg opptatt av at det jeg lager skal være forholdsvis rimelig. Og som eks-storforbruker av halvfabrikata og ferdigmat, ser jeg absolutt at vi bruker mindre penger på mat nå som jeg lager mest mulig av maten fra bunnen av. Enda et pluss!

Det var min lille moralpreken, nå over til oppskriften.

















Til 3 porsjoner:

- 400 g fisk (f.eks. Torsk eller sei), i små biter
- 3-4 dl ferdigkokt (fullkorns)makaroni
- 5 ss smør
- 5 ss mel
- 7 dl melk
- 1/2 - 1 ts karri (etter smak)
- 1 terning fiskebuljong
- 1/2 ts salt (smak til!)
- 1/2 ts pepper.
- 5-7 cm purre, hakket.
- 2 eggeplommer
- 2 eggehviter, stivpisket.
- Strøkavring/griljermel, evt. tørre brødsmuler.

Skjær fisken i biter, stivpisk eggehvitene og kok makaroni.
Smelt smøret, og ha i hvetemelet. Spe med melken, litt og litt. Sausen skal være ganske tykk.
Tilsett buljong, karri og purre, og la sausen koke ca 5 min. Smak til med salt og pepper.
Ta kjelen av platen og la sausen stå noen minutter før du rører inn eggeplommene. Ha i den kokte makaronien, og vend deretter forsiktig inn eggehvitene. (Viktig at sausen ikke er alt for varm - da vil egget koagulere med en gang, og gratengen blir ikke luftig)

Legg litt av sausen i bunnen av en ildfast form, legg så fisken oppå, og resten av sausen oppå der igjen. Strø på strøkavring/brødsmuler.

Stekes på nederste rille i 45-60 minutter på 185 grader.

Serveres med kokte poteter, det du vil av grønnsaker, og litt smeltet smør.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)