tirsdag 22. oktober 2013

Mine beste muffins




Eller.. jeg skal ikke skryte på meg at det er min oppskrift - den har jeg fått av min kjære søster :)
Men jeg har testet ut mange ulike smakskombinasjoner, og her kommer de jeg til nå har vært mest fornøyd med.

Jeg kaller det muffins - ikke cupcakes (selv om de muligens kvalifiserer som cupcakes på måten de lages på), og jeg liker de aller best uten masse glasur/krem/frosting på toppen, evnt. bare med et tynt lag med melis blandet med sitron. For meg er det smaken i muffinsen som er viktigst, ikke alt stæsjet på toppen. (Og jeg elsker egentlig ostekrem, men synes rett og slett det kan bli litt mye - og at det kan ødelegge smaken på alt det gode man har inni)




Til ca 6 store eller 12 små muffins trenger du:
- 1,5 dl sukker
- 100 g smør
- 2 egg
- 2,5 dl hvetemel
- 1 ts bakepulver
- 0,5 dl fløte

Smelt smøret, bland det med sukker og rør noen minutter. Tilsett ett og ett egg, og rør kraftig mellom hvert (jeg bruker kjøkkenmaskin). Tilsett resten av ingrediensene og rør sammen.
Ha evt. i ønskede smakstilsetninger, og fyll formene 2/3 fulle.

Stekes på 180 grader. Steketiden varierer ut ifra om du bruker små eller store former, så hold et øye med de underveis! Jeg har bare laget de i store former, og da har jeg måttet steke de ca. 25 min.


Tips til smakskombinasjoner:

  • Blåbær og vanilje (til 1 porsjon røre: ca 100 g blåbær og frøene fra en 1/2 vaniljestang. Jeg hadde frosne blåbær som jeg tinte litt først)
  • Eple, nektariner og kanel (til 1 porsjon røre: 1 eple, 1 nektarin og ca 1/2 ts kanel)
  • Eple og ingefær (til 1 porsjon røre: 2 epler og ca 1/4 ts ingefær - smak deg frem!)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)