tirsdag 15. oktober 2013

Grove pannekaker

I dag var det pannekaker til middag (og stor jubel i heimen!)

Jeg har gått over til å lage litt grove pannekaker i stedet for å bare bruke hvetemel - de metter mer, også er de veldig gode med andre ting enn bare søtt på.





Til 3-4 porsjoner (avhengig av hvor sultne man er ;) ) trenger du:

- 4 egg
- 2 1/2 dl sammalt hvete fin
- 1 dl lettkokte havregryn
- 1 liter melk
- 3 1/2 dl hvetemel
- 1/2 ts salt
- 2 ss smeltet smør

Pisk eggene lett sammen. Tilsett sammalt hvete og havregryn. Spe med halvparten av melka og nesten alt hvetemelet - rør klumpfritt. Ha i resten og melka og melet og rør godt. Ha i salt og smør. Dekk til og la svelle i 30 min eller lengre. 



Her har jeg fylt den med røkt kalkunskinke, purre, en dæsj kesam og revet parmesan.



Også er de veldig gode med bare sukker på ;)




Disse pannekakene er også veldig gode å fylle for så å gratinere dem i ovnen. Som fyll bruker jeg stort sett det jeg har for hånden der og da. Eks. er karbonadedeig, skinke, bacon, kylling eller lignende, litt grønnsaker - f.eks. paprika, purre og champignon - gjerne iblandet litt cremé frâiche og noen gode urter. Her er det bare fantasien som setter grenser.
Pannekakene fylles og legges i en ildfast form med revet ost på toppen og gratineres i ovnen til osten er gylden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)