mandag 21. oktober 2013

Pai med litt magrere bunn


Når jeg lager pai bytter jeg ut endel av smøret med cottage cheese, samt at jeg bruker litt grovt mel. Litt sunnere, og veldig godt. Også synes jeg paideigen blir veldig enkel å jobbe med når man bruker cottage cheese. Den blir nok ikke fullt like sprø som hvis man bare bruker smør, men personlig synes jeg ikke det gjør noe.

Oppskriften på bunnen har jeg fått av mamma :)






Bunn:
- 60 g smør
- 1 dl sammalt hvete fin
- 1 dl hvetemel
- 100 g cottage cheese

Alt blandes godt sammen - det beste er å bruke foodprocessor/kjøkkenmaskin. 
La den hvile i kjøleskapet i 30-60 min. Kjevle den rund, og klem den utover i en paiform.

Prikkes med gaffel, og forstekes i 10-15 min ved 150 grader. 

Idag ble fyllet rett og slett en god mix av det jeg hadde liggende (og det er jo det som er genialt med pai - man kan fylle den med akkurat det man vil)
Jeg surret løk, hvitløk og champignon i litt smør, hakket purre og paprika, og rev litt spekeskinke i biter. 
Eggestanden laget jeg av 4 egg, 2,5 dl melk og ca. 2 dl revet parmesan. 
Alt fyllet legges i paiskallet, og eggestanden helles over. 

Stekes ved 175 grader i 35 min.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)