mandag 14. oktober 2013

Thaiørret





Jeg er hele tiden på jakt etter nye fiskeoppskrifter. Først og fremst fordi fisk definitivt er det jeg er dårligst på å tilberede, og fordi jeg prøver å få litt mer fisk inn i mathverdagen vår.
Og for å være helt ærlig har jeg aldri vært spesielt glad i laks og ørret, så jeg er fan av retter med masse andre gode ingredienser i tillegg til fisken. Sånn som denne thai-inspirerte ørretgryta! :)

Oppskriften ble funnet i et matblad fra en eller annen butikk for et par år siden, og har vært mye laget her i heimen etter det.




Til 4 porsjoner trenger du:

- 2 sjalottløk i ringer
- 2 ss thai red currypaste (hvis du ikke er så glad i sterk mat, ta litt mindre og juster heller underveis)
- Olje til steking
- 4 dl kokosmelk
- 2-3 dl god buljong
- 1/2 - 1 ss soyasaus
- salt, pepper og sukker
- 700 g ørretfilét i store terninger
- 3 vårløk i strimler
- 4 ss kokosmasse
- 1-2 lime i båter
- Frisk koriander (til servering)


Surr sjalottløk og red currypaste i litt olje. Ha over kokosmelk og buljong og kok litt sammen. Smak til sausen med soyasaus, salt, pepper og sukker.
Ha i fisketerninger og vårløk, kok over svak varme i 4 min. Dryss over rikelig med koriander og kokosmasse.

Serveres med ris, limebåter som du presser over og ønskede grønnsaker. Her har vi brukt sukkererter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)