fredag 1. november 2013

Kyllingcurry med krydret ris


Indisk er godt! Og mye av det er veldig enkelt å lage selv. Det krever litt ingredienser (eller, det krever endel krydder), men det er jo noe man da har lenge, og kan bruke til mange andre retter.

Nok en gang har jeg testet ut en av Jamie Olivers oppskrifter.
Selv om denne oppskriften ved første øyekast ser ganske lang og komplisert ut, gikk det ganske fort å lage, men jeg brukte sikkert like lang tid på å oversette oppskriften underveis - da den var på engelsk. Så derfor legger jeg ut hele her på norsk, for de som er like grønne på engelsk matterminologi som meg.



Jeg har laget litt forskjellige indiske retter tidligere, men dette var definitivt den beste jeg har prøvd til nå!

Til 4 porsjoner: 

- 4 kyllingfileter
- 300 g basmatiris
- 1 boks (400 g) gode hermetiske tomater - jeg brukte Mutti cherrytomater
- 4 cm fersk ingefær
- 5 hvitløksfedd
- fersk chili etter smak (oppskriften sier 3(!!), er du like pinglete som meg på sterk mat holder det med en halv)
- 1 medium stor løk
- 1 sitron
- 325 ml kyllingkraft (jeg brukte kyllingfond)
- 1 liten bunt med fersk koriander
- 2 laurbærblad
- 4 nellikspiker
- 4 ts cuminfrø
- 10 kardemommefrø (jeg fikk ikke tak i dette og brukte ca en ts malt kardemomme)
- 1 kanelstang
- 2 ts malt koriander
- 1 ts gurkemeie
- 3 ss malte mandler
- 50 g mandelflak
- 150 g yoghurt naturell
- 5 ts nøytral olje
- Olivenolje
- salt
- pepper

1. Skjær kyllingen i ca 2 cm store biter, og sett til side.

2. Mal 2 nellikspiker, 2 ts cuminfrø og 5 kardemommefrø i en morter. Sett til side.

3. Plukk bladene av den ferske korianderen og legg de i kaldt vann. Finhakk stilkene.


4. Skrell ingefær og hvitløk, og riv på et fint rivjern. Fjern frøene i chilien, og hakk denne.

5. Finhakk løken.


6. Varm den nøytrale oljen i en kjele, medium varme. Knus de siste kardemommefrøene med den flate siden på en kniv og knekk kanelstanga i to. Ha dette i oljen sammen med resten av cuminfrøene, nellikspikerne og laurbærbladene. La krydderet surre i oljen mens du rører, ca ett minutt.

7. Ha i (den ukokte) risen, og la den surre i ca ett min, til den er dekt i olje og krydder.

8. Tilsett varm kyllingkraft, og kok opp. Legg på lokket, og la koke på lav varme i 20 min. Viktig å ikke røre eller ta av lokket!

9. Varm en god dæsj med olivenolje i en non-stick kjele/panne, høy varme. Brun kyllingen raskt (litt og litt av gangen). Legg så kyllingen til side på en tallerken igjen.

10. Tilsett krydderet fra morteren i panna/kjelen du stekte kyllingen i (ha i litt mer olje om nødvendig), og la surre i ca 1 min.

11. Skru ned varmen litt og tilsett løken. La den surre i 5-10 min til den blir myk og gylden.

12. Ha oppi chili, hvitløk, korianderstilker og ingefær og la surre i ett minutt til.

13. Tilsett malt koriander, gurkemeie, salt, pepper og tomatene. Rør inn de malte mandlene.

14. Tilsett kyllingen og kok opp. La koke på lav varme i 10-15 min, til kyllingen er helt ferdig.

15. Rist mandelflakene på høy varme i tørr panne til de er gyldne.


16. Når risen er blitt myk, og all væska absorbert, rør rundt med en gaffel. Fjern laurbærblad, nellikspikere og kanelstangen. Strø så mandelflakene over risen.

17. Når kyllingen er ferdig, rør inn yoghurten og smak til med salt, pepper og sitronsaft. Topp med fersk koriander og server med risen.


NAM!!









- Kjersti



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)