torsdag 7. november 2013

Dåpskake

I helgen som var, var det dåp for den lille nevøen vår. Jeg fikk forespørsel om å lage kake, og takket med glede ja!
Jeg lagde en standard marsipankake, men i stedetfor å trekke med marsipan, brukte jeg marsmallowfondant. Det er ganske søtt, men jeg syns det er lettere å jobbe med og i tillegg slipper man å tenke på eventuelle nøtteallergier.






Marsmallowfondanten er egentlig helt hvit, men på grunn av lyset ser den ikke hvit ut på bildet
over.
Kaken består av sukkerbrød som er dynket med saft, vaniljekrem, bær (blåbær, bringebær, jordbær og bjørnebær) og mørk sjokolade. Det er tre lag. Det blå "båndet" nederst er også fondant. Trekket revna helt nederst på siden, så da lagde jeg et bånd for å skjule det.






Her ser du at fondanten er hvit. Kaken er pyntet med sjokolade og bær. For å få bærene til å sitte fast og ikke bare trille av, festet jeg de med litt sjokolade. 

Oppskriften på fondant har jeg fått av Kjersti, og her har dere den;

- 200 g marshmallows
- 2 ss vann
- 2 ss Flott matfett
- ca 500 g melis.

Ha vann og marshmallows i en bolle og smelt i mikro eller vannbad. Ha i matfett, og deretter melis litt og litt av gangen (sikt inn) Bruk gjerne kjøkkenmaskin! Hvis du skal oppbevare, smør godt inn med matfett og dekk med plastfolie. Dette er nok til en rundt kake og litt pynt.


Jeg brukte miksmaster, og ikke kjøkkenmaskin, da jeg hadde i melisen, og det gikk fint. Jo seigere det ble, jo saktere gikk den, så jeg var litt redd for at den skulle stoppe helt. Men det gikk! :)



Oppskriften på vaniljekrem fant jeg på Matprat sine nettsider, her: 
Vaniljekrem!

Men, jeg brukte ikke den fremgangsmåten som står der. Jeg har aldri prøvd å varme opp alt samtidig, så jeg gjorde det heller på den måten jeg er sikker på: 

Ha melk og vaniljestang i en kjele og kok opp. (Skrap ut frøene av vaniljestangen, men ha også oppi selve vaniljestangen. Det hjelper til smaksmessig!)
Bland maizenna, sukker og eggeplommer i en bolle. Når melkeblandingen er varm, sil det over eggeblandinga og rør det godt sammen. Ha det over i kjelen igjen og sett på svak varme og rør hele tiden til kremen tykner.

Jeg får ikke alltid kremen like tjukk som jeg egentlig vil ha den, men du merker fort når den ikke blir tjukkere. Har den stått på platen i to minutter uten å bli tjukkere enn det den allerede er, blir den ikke tjukkere. Det lønner seg å avkjøle kremen helt før den brukes. For å unngå en hinne på kremen når den står i kjøleslapet er det lurt å ta plastfolie og legge helt nedpå kremen! 

Så bare danderte jeg ulike bær på vaniljekremen. På det første laget hadde jeg kun vaniljekrem og bær, mens på det andre laget rev jeg mørk kokesjokolade over. (Tok ganske mye for å være sikker på at det skulle sette smak.)

Jeg ble veldig fornøyd med denne, og det var ikke så mye av den som stod igjen da jeg dro hjem - og det er vel et godt tegn? ;)

- Ingrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)