lørdag 7. desember 2013

Julebakst - Pepperkaker



Pepperkaker = JUL! Ingenting slår lukta av pepperkaker for å få frem julestemning hos meg. Jeg har mange gode minner fra pepperkakebaking hjemme da jeg var liten, og jeg vil gjerne at frøkna her skal få like gode minner. Så da vi bakte idag var det julemusikk på høytaleren og null stress og mas :)

Dette er pepperkakeoppskriften jeg er vokst opp med, den er veldig god både å jobbe med og selvfølgelig på smak!



Denne oppskriften er nok til ett hus og noen ekstra kaker. Jeg doblet den idag, og da fikk vi nok til hus, en stor boks med kaker - og mye deig i magen ;)

- 150 g sukker
- 250 g lys sirup
- 2 ts natron
- 150 g smør
- 1 ts ingefær
- 3 ts kanel
- 3/4 ts nellik
- 1 ts kardemomme
- 1 egg
- 500-600 g hvetemel.

Sukker og sirup kokes opp. Ha deretter natron oppi, og rør til det skummer. Smøret deles opp og legges i en bakebolle. Den varme sukkerblandingen helles over. Rør til smøret er smeltet. Ha oppi krydderne og rør godt. Tilsett deretter egget og hvetemelet.

Stekes midt i ovnen på 180 grader i 5-10 min. Sjekk de jevnlig, veien fra ferdig til brent er kort ;)

Jeg lager alltid deigen dagen før jeg skal bake, og lar den ligge i kjøleskapet. Dobler du, så ikke ha oppi 1200 g med mel (ihvertfall ikke med en gang), jeg tok 1100 g nå - og det hadde nok holdt med 1 kg.








P.S. Stem gjerne på oppskriften min på Engelske brune i Matbloggsentralens utfordring her :)

- Kjersti

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)