onsdag 4. desember 2013

Konfekttrilogi


Disse smakte jeg første gangen for noen år siden, og har tenkt på å lage dem siden. Og endelig fikk jeg somlet meg til det. Jeg er ganske kresen når det kommer til konfekt, men disse er virkelig knallgode!



Som du helt sikkert ser på bildene sleit jeg ganske mye med å få rullet ut nougaten. Til tross for at den var kjøleskapskald klistret den seg til hendene så fort jeg begynte å rulle på den, så det endte med at jeg bare måtte forme den så godt som mulig uten å rulle - derav grunnen til at den ser veldig lite innbydende ut på bildet. I tillegg er det nok en fordel å klemme marsipanen litt mer sammen en det jeg har gjort, for å hindre at de sklir fra hverandre og sjokoladen sprekker opp.
Men det ferdige resultatet ble seende helt greit ut, og de smaker aldeles nydelig! Det er jo tross alt smaken som er det aller viktigste.

Så dette innlegget kan jo også fremstille litt av det jeg tenker om hjemmelaget mat - at det trenger ikke se perfekt ut! (Og det er jo litt greit å få frem i denne tiden hvor alt vi gjør skal fremstå så "perfekt" :) )

Oppskriften er fra et hefte utgitt av Odense Marsipan for en tid tilbake, og velger du å ikke lage marsipan selv, anbefaler jeg Odense sin, den er god og lett å jobbe med.



Til ca 35 biter:

Bunn:
- 50 g mandelflak
- 50 g Odense bløt nougat
- 50 g god mørk sjokolade.

Fyll:
- 100 g marsipan
- 100 g marsipan blandet med 2-3 gram kakao
- 100 g Odense bløt nougat.

Trekk:
- 150-200 g god mørk sjokolade.


Mandelflakene ristes gyldne i en panne. Sjokoladen og nougaten til bunnen hakkes og smeltes over vannbad. De ristede mandelflakene blandes inn, og deretter smøres blandingen ut på et bakepapir, til et kvadrat på 15x15 cm. Settes kjølig slik at det stivner, og deretter deles den opp i 5 stenger.
Sjokolademarsipanen, den vanlige marsipanen og nougaten deles opp i 5 deler, og hver del rulles til en pølse på 15 cm.
Deretter legger du én av hver rull oppå hver av de fem bunnene.
Tilslutt trekker du stengene med smeltet sjokolade slik at all marsipan og nougat blir dekket.





Når stengene er avkjølt og sjokoladen stivnet, deler du de opp i biter, og nyter dem! :)

Tips: For å få sjokoladetrekket så fint som mulig og for å hindre at sjokoladen blir hvit etterhvert som konfekten står, er det lurt å tempere sjokoladen. Ingrid har lovet meg å lage et innlegg om hvordan man tempererer sjokolade, så det kommer snart! :)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)