søndag 9. februar 2014

Karamellkake




Denne oppskriften fikk jeg av mamma for mange år siden - den var en av mine favorittkaker da jeg bodde hjemme, men har bakt den veldig lite selv. Kom plutselig på den her om dagen, og da ble det til at jeg bakte denne som morsdagskake til meg selv på forskudd ;) (Skulle veldig gjerne ha bakt den til deg hvis du hadde vært her i helga mamma <3 )



En enkel, god og søt kake med en helt fantastisk glasur! :)
Jeg valgte å lage karamellsausen som skal oppi selv, men du kan helt fint bruke karamellsaus fra butikken. (Oppskrift på karamellsausen står nederst)

- 3 egg
- 3 kopper sukker
- 225 g smeltet smør
- 3 ts vaniljesukker
- 1 1/2 kopp melk
- 3 ts bakepulver
- 4 ss karamellsaus
- 4 kopper hvetemel.

Pisk sukker og egg til eggedosis. Tilsett smeltet smør, mel, bakepulver, vaniljesukker, karamellsaus og melk. Hell røren i en godt smurt eller bakepapirkledd form.
Jeg lagde den i en liten langpanne, skal du lage den i en vanlig langpanne er det lurt å doble oppskriften.
Stekes ved 180 grader i ca 25 min, på nederste rille.

Glasur:
- 300 g melis
- 100 g smeltet smør
- 3 ts karamellsaus
- 2-3 ts vaniljesukker
- 3 ss kaffe

Alle ingrediensene blandes sammen, og glasuren has på kaka når kaka er avkjølt.
Ringle evnt. over karamellsaus helt tilslutt.

Litt for varm kake, så glasuren rant litt ned ;) 



Hjemmelaget karamellsaus:
- 100 g sukker (jeg valgte å bruke halvparten brunt sukker og halvparten vanlig sukker, for en kraftigere smak. Derfor er også min karamellsaus ganske mørk)
- 40 g smør
- 2,5 dl kremfløte - varmet opp

Husk å ha den varme fløten klar til sukkeret er smeltet.
Ha sukkeret i en nonstick-kjele. Smelt det over middels varme uten å røre i det. Beveg kjelen forsiktig når det har begynt å smelte, slik at det ikke svir seg. Det kan være lurt å pensle kantene på kjelen med litt kaldt vann underveis, slik at ikke sukkeret krystalliserer seg. Når sukkeret har smeltet rører du forsiktig med en tresleiv, til du har mørk karamell. Rør inn smøret, og deretter den varme fløten. La sausen småkoke i et par minutter mens du rører. Sil sausen, og rør med jevne mellomrom mens den avkjøles.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)