mandag 3. februar 2014

Pitabrød




Kjetil har blitt husets bakemester, og jeg har kommet hjem til både nybakte boller og polarbrød de siste dagene. Heldige meg! :) 
For en liten tid tilbake bakte han pitabrød, etter oppskrift i Pappamat boka (selvfølgelig ;) ), og den tenkte jeg at jeg skulle dele fordi de ble utrolig gode. 
Funker veldig fint å fryse de også, de varmes opp igjen på samme måte som de pitabrødene man kjøper i butikken, 200 grader varmluft i ca. 5 min. 


Til 8-12 pitabrød trenger du:

- 500 g hvetemel
- 2 ts salt
- 2 ts tørrgjær
- 300 g lunkent vann

Bland sammen alt utenom saltet, og miks i en kjøkkenmaskin på lav hastighet til alt er blandet. Skru opp hastigheten litt, ha i saltet og miks i 8 minutter på middels hastighet, til deigen er myk og litt klistrete. 
Ha deigen i en bolle smurt med olje, hell også litt olje på toppen. Dekk bollen med plast og la heve til dobbelt størrelse.

Varm ovnen opp til 260 grader (eller så høyt den går), en time før steking - med en pizzastein eller et stekebrett inni. 
Del deigen i 8-10 stykker. Jobb med ett stykke av gangen, mens resten er dekket med et fuktig klede. Bruk mye mel, og form stykkene til runde boller. Trykk dem deretter flate som en ufo - dvs. med en oppheving på midten. Dekk til og la dem hvile i 20 min. 

Kjevle dem deretter til 1/2 cm flate rundinger, og la dem hvile i enda 10 min. 

Stek 2-3 pitabrød av gangen. Legg dem på den varme pizzasteinen/stekeplaten, og stek i 3 min. Du vil da (forhåpentligvis) se at de blåser seg opp. De skal ikke bli brune. La ovnen varme seg opp i noen minutter mellom hver runde med steking. 




2 kommentarer:

  1. Tror noen jeg bor sammen med skal få den pappamat boka i pappagave for her var det mange bra oppskrifter!
    Håper han blir like flink som Kjetil, i mellomtiden skal jeg prøve meg på pitabrød og tacolafser:)
    Superbra blogg!

    SvarSlett
  2. Det bør han absolutt få! :) Takk for koselig kommentar Kamilla :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :)