søndag 2. mars 2014

"Boller opp og boller ned og boller i min mage..."



"...om jeg ingen boller får så lager jeg ballade." Har nynnet på denne fastelavnssangen fra barnehagen idag - det har nemlig blitt bakt deilige fastelavnsboller her hjemme :)



Tenkte derfor jeg skulle dele bolleoppskriften min (eller..mamma skal få æren for denne oppskriften!) Har ikke failet en eneste gang med denne oppskriften, gode og luftige boller hver gang :) 
I dag bakte jeg de med fersk gjær (bruker vanligvis tørrgjær), samt at jeg hadde i underkant av 1 ts bakepulver oppi - og resultatet ble enda større og luftigere boller. Nam!!

Må forresten legge ved en link til denne flotte bloggen - Vanløse blues, som i en dansk matbloggerutfordring har kombinert vår Pappapizza med sin Blomkålspizza - veldig gøy! Meningen var at jeg skulle lage en rett inspirert av en av hennes retter kombinert med en av våre, men pga. veldig travle dager den siste uka gikk det dessverre ikke helt etter planen. Dermed rakk jeg ikke fristen for utfordringen. Veldig synd, men det er mange spennende oppskrifter på den flotte bloggen hennes, så jeg kommer definitivt til å prøve ut noe derfra! :)

Men tilbake til bollene.. Til 15-20 boller trenger du følgende:

- ca. 1,5 l hvetemel
- 1,5 dl sukker
- 1 ts salt
- 1 pose tørrgjær eller 50 g fersk gjær. (anbefaler gjær for søte deiger)
- 1 ts kardemomme
- 150 g smør
- 5 dl melk

Bland alt det tørre. Smelt smøret og ha oppi melka, varm opp til det er fingervarmt. Bruker du fersk gjær - rør ut dette i den varme væsken. (Bruker du tørrgjær har du det bare oppi sammen med melet) Elt alt godt sammen, dekk til og la heve i ca. 1 time. 
Bak ut, og etterhev i 15 min under et klede. Stekes på 250 grader i 8-10 min.
(Jeg pleier vanligvis ikke å pensle bollene, men om du ønsker det kan du pensle med sammenpiskede egg før de stekes)

Denne oppskriften bruker jeg både til vanlige boller og kanelboller - eller "kanel i svingan" som man så fint sier her :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)