torsdag 24. april 2014

Saftig sjokoladekrydderkake



Jeg ble blant finalistene i yoghurtutfordringen til Matbloggsentralen og Tine, og det må feires med en god kakeoppskrift! ;) Tusen takk til dere som stemte, og gratulerer til Bollefrua som stakk av med seieren på avstemningsdelen! :)

Denne kaka har jeg omdøpt fra sjokoladekake til sjokoladekrydderkake - fordi jeg synes den smaker som en mellomting mellom de to ;) Den er ihvertfall veldig enkel å lage, og blir saftig og god. Og som med de aller fleste sjokoladekaker smaker den aller best et par dager etter du har laget den - eller etter at den har vært innom fryseren. Oppskriften har jeg fått fra svigermor :)




Måleenheten på mel, sukker og smør er i denne oppskriften i kopper, og en kopp er 2,3 dl.

Til en langpanne trenger du:
- 4 kopper sukker
- 6 kopper hvetemel
- 1 kopp smeltet smør, litt avkjølt
- 3 ts natron
- 3 ts kanel
- 1 liter skumma kulturmelk
- 3 ss kakaopulver

Bland det tørre, rør deretter inn smeltet smør og kulturmelk.
Has i en bakepapirkledd langpanne, og stekes midt i ovnen på 200 grader i 25-30 min.

Glasur:
- 300 g melis
- 100 g smør
- 1 1/2 ss kakaopulver
- 2 ts vaniljesukker
- 3 ss kaffe

Rør smør og melis sammen, tilsett resten og rør til du har en myk smørkrem.

Avkjøl kaka helt før du dekker den med glasur, og pynt med f.eks. kokos.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)