søndag 6. april 2014

Frokosttips: Yoghurt m/pasjonsfruktcurd, mandler og mynte



Jeg er en av de som sliter med å spise frokost tidlig om morgenen. Yoghurt er helt perfekt når man ikke orker så mye til frokost. Jeg spiser som regel yoghurt naturell, med diverse smakstilsetninger.(Helt supert at man får den laktosefri også!) Det har lenge gått i honning m/nøtter eller korn, men i helga prøvde jeg noe nytt som smakte utrolig godt. Jeg hadde laget en ganske stor porsjon med pasjonsfruktcurd til å bruke i makroner, og kom plutselig på at det måtte jo være godt sammen med yoghurt naturell! Og det var det absolutt! Toppet det med hakkede mandler og litt mynte, og det smakte nydelig!

Pasjonsfruktcurd er jo ikke akkurat noe man begynner å styre med å lage kl 07 om morgenen, men det går fint an å oppbevare i kjøleskap i et par uker i et tett glass (må være sterilt når du heller det på) - så har du det til du trenger det! Jeg vil tro at det går helt fint an å fryse det også, men det har jeg ikke prøvd enda.
Oppskriften trikset jeg meg litt frem til, basert på oppskriften jeg har brukt på lemoncurd :)



Pasjonsfruktcurd:
- 6 pasjonsfrukt
- 100 g sukker (du kan tilsette litt mer hvis du syns det blir for syrlig)
- 2 egg + 1 eggeplomme
- 100 g usaltet smør - kaldt.

Del pasjonsfruktene i to og skrap ut fruktkjøttet. Ha det oppi en kjele sammen med sukker og sammenvispede egg. Fyll en større kjele med litt vann, og sett kjelen med pasjonsfruktblandingen oppi, slik at det kan varmes over vannbad (Obs! Bunnen på kjelen skal ikke være i kontakt med vannet!)
Varm opp over middels varme, mens du rører. Her er det viktig å varme opp gradvis, og følge nøye med, slik at du ikke plutselig har eggerøre med pasjonsfruktsmak! Når det har tyknet ganske mye tar du kjelen av plata og tilsetter smøret. Rør godt til smøret har smeltet og sett til avkjøling.
Om du ikke ønsker å ha frøene fra pasjonsfrukten oppi, kan du sile av disse før du rører inn smøret. (Jeg valgte å sile vekk endel av dem, men synes det er fint å ha noen frø oppi)
Pasjonsfruktcurd kan brukes som fyll i f.eks. bløtkake eller på en pavlova, i makroner eller som her - sammen med yoghurt :)

Matbloggsentralen har i samarbeid med Tine en utfordring på gang, med tittelen "Yoghurt & Smak". Så dette blir derfor mitt bidrag i den utfordringen :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)