søndag 19. januar 2014

Karamellpudding


Nå er det en stund siden jeg har postet noe, så nå kommer det to innlegg på rappen! :)
I romjula hadde vi familiemiddag, og jeg stod for desserten, som ble karamellpudding.
Det er veldig lett å lage, og denne oppskrifta er veldig god!

Med denne oppskriften fylte vi to brødformer og en rund form som rommer drøye én liter, så vi hadde karamellpudding i bøtter og spann!



Ingredienser:
Sukker og vann til å glasere formene
2 liter h-melk
2 dl fløte
2 vaniljestenger
240 g sukker
20 egg

Kok karamell av sukker og vann. Jeg har ikke noe mål på det, men jeg brukte vel 200-300 g sukker. Da glaserte jeg bare brødformene og ikke den runde. Det har ikke noe å si hvor mye vann man bruker når man skal koke karamell, men jo mer vann, jo lenger tid tar det for vannet å fordampe. Så hvis du har i vann til det så vidt dekker sukkeret, så er det nok. Grunnen til at man helst skal ha vann når man koker karamell, og ikke bare sukker, er for at det ikke bare skal svi seg og sette seg fast i bunn. Har gjort det et par ganger, og det er mye lettere å kontrollere det når man har i vann og. Én ting som er veldig viktig når man koker karamell, IKKE RØR I KJELEN! Uansett om det sitter noe sukker på kanten, så skal man aldri røre i sukker som koker opp. Da er det veldig stor sjanse for at det krystalliserer seg, og da blir det harde sukkerklumper i det. Det er fy-fy!
Karamellen skal bli nøttebrun, også heller du det i formen og fordeler det utover ved å helle på formen.

Deretter har du melk, fløte, sukker og vaniljestenger i en kjele. (Skrap ut frøene av vaniljestengene og ha hele stanga oppi, den gir også mye smak når det varmes opp.) Det trenger ikke å koke, men det skal være såpass varmt at det ryker av det.
Deretter siler du det over eggene og blander godt. Jeg har erfart at eggene ikke blander seg helt inn med en gang, men rører du en stund så skal det blande seg godt.
Deretter har du det i former og steker det på 90 grader. På jobben steker vi det i 1 time, mens da jeg lagde det hjemme måtte de stå i nesten 2 timer. Så det varierer veldig på ovnen.

For å se om de er ferdige, tar du en liten kniv og stikker i midten av puddingen. Så drar du den litt til side, da skal det komme væske opp. Er det karamellsaus som kommer opp, er puddingen ferdig! Er det fortsatt røre, så er den ikke ferdig. Selvom de er ferdige, ser de veldig flytende ut hvis du rister litt på formen. Det er fordi den ikke har satt seg enda, så når du tar den ut og den blir kald, så setter den seg og stivner helt.





Når jeg lager ting, så er jeg veldig dårlig på å ta bilder underveis. Enten så glemmer jeg det helt, eller så tar jeg noen bilder, som regel i starten. Denne gangen fikk jeg bare tatt bilde av den ferdige puddingen!
Karamellsausen som ligger rundt, er den karamellen i formen som har smeltet. Hvis det blir lite, og du vil ha mer karamellsaus, så er det bare å lage mer karamell og spe med vann til det er passe konsistens.

Håper den faller i smak, den er veldig god! :) (og veldig lett å lage! ;) )
-Ingrid

1 kommentar:

Legg gjerne igjen en kommentar! :)