mandag 20. januar 2014

Yoghurt Panna cotta m/bær




Fortsetter Ingrids trend med dessertinnlegg her ;)

Jeg fikk veldig lyst til å lage dessert til søndagsmiddagen igår (hurra for dessert!), og valget falt på Panna cotta laget med yoghurt. Panna cotta er utrolig enkelt å lage, kan varieres i det uendelige og smaker helt fantastisk godt!

Valgte å ha en bærblanding til denne gangen, av bringebær, blåbær, bjørnebær og litt rips, som jeg søtet med litt melis. Men her kan man selvfølgelig bruke det man vil av frukt/bær.

Til 5-7 personer trenger du:


- 1 vaniljestang
- 3 dl matyoghurt eller yoghurt naturell
- 7 dl kremfløte
- 140 g sukker
- 5 plater gelatin.

Hvis du bruker yoghurt naturell har du yoghurt oppi et kaffefilter eller et tynt klede, og la den renne av seg litt. Når den har rent av seg i ca 10 min måler du opp 3 dl av den.
Bruker du matyoghurt/gresk yoghurt trenger du ikke gjøre dette, da den er tykkere på konsistensen.
Grunnen til at jeg bruker "vanlig" yoghurt naturell er at jeg lager det laktosefritt - og den får man kjøpt laktosefri,

Kok opp 2 dl fløte med sukker og vaniljestang (snitt opp vaniljestangen, skrap ut frøene - og ha både frøene og stanga oppi!). Ta kjelen av plata, og la så blandingen avkjøles litt mens du legger gelatinen i bløt i kaldt vann, ca. 5 min. Rør sammen resten av fløten med yoghurten til en jevn masse.
Klem så vannet godt ut av gelatinen og rør den inn i den varme fløten. Sil av blandingen og bland med den kalde fløten/yoghurten. Smak til - ønsker du mer sukker kan du koke opp sukker med litt melk/fløte og røre inn.
Hell så blandingen i en stor bolle eller i porsjonsskåler. Sett i kjøleskap til den har stivnet. Jeg pleier å lage den kvelden før jeg skal servere den.





Enjoy! :)
- Kjersti

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)