mandag 13. januar 2014

Andebryst m/diverse tilbehør



Litt på etterskudd, men dette var nyttårsmiddagen vår i år. Vi har konkludert med at vi aldri kommer til å lage kalkun igjen på nyttårsaften - and er så vanvittig mye bedre!
And passer perfekt i hvilken som helst anledning egentlig - lag det neste gang du skal ha middagsgjester! :)

Når man serverer and er det viktig at man er litt nøye med stekingen slik at den ikke blir tørr. Den skal være litt rosa inni. Og det er faktisk veldig enkelt :) Derfor tenkte jeg jeg kunne dele hvordan jeg gjør det når jeg steker dem.



Vi hadde mye forskjellig tilbehør til denne gangen fordi alle hadde lyst på litt ulike ting. Så det ble potet og sellerirotmos, rosenkål stekt i andefett, waldorfsalat, appelsinsaus, rødløkssaus samt noen sauterte grønnsaker - så alle kunne velge det de ville ha. Trengs det å nevnes at vi ble mette? ;)

Til 4 personer:

- 2-3 andebryst
- Salt og pepper

Lag ruter i skinnet med en skarp kniv, og gni inn med salt og pepper. Legg de så med skinnsiden ned i en kald stekepanne. Skru på varmen og la de brunes i 6-7 min eller til de har fått en gylden og fin farge. (Stekes bare på skinnsiden!) Legg de så i en form og stikk et steketermometer inn i den tykkeste delen. Sett de inn i ovnen på varmluft 175 grader - til de har nådd en kjernetemperatur på 55 grader. La hvile noen minutter før du skjærer opp.
Jeg stekte andebrystene i panna og lot de ligge mellom en halvtime og en time den ildfaste formen før jeg stekte de i ovnen og det gikk veldig fint! Så slipper det å bli så veldig hektisk rett før servering :)

Greia med å legge andebrystene i kald panne for så å skru på varmen er at du får skinnet enda sprøere, samt at mer av fettet forsvinner (som igjen gjør at du kan bruke mer av det i andre ting ;) )



Viktig: Ikke kast andefettet! (Og det blir ganske mye av det når du steker anda) Dette er kjempegodt å bruke til andre ting. Vi hadde andefett både i rødløksausen og til rosenkålen. Funker også fint å fryse det og bruke senere - masse god smak!


Appelsinsausen jeg prøvde denne gangen ble jeg ikke like fornøyd med som den jeg har laget før - så derfor blir det oppskriften på den jeg har laget tidligere som kommer her. (Derfor har jeg heller ingen bilder av denne)
Det høres veldig lite ut med de mengdene her, og det blir ikke veldig mye heller. Men det trengs ikke mer fordi smakene er så konsentrerte og det er så lite som skal til. Sausen tar litt tid å lage, så det er lurt å lage den god tid i forveien. Det viktige da er å IKKE ha i smøret før du varmer den opp igjen rett før servering. Den skal ikke koke etter du har hatt i smør.

- 3 ss vann
- 2 ss sukker
- 3 dl appelsinjuice
- 1 laurbærblad
- 1 ts timian
- 1 ts revet appelsinskall
- 3 ss smør
- 2 ts sitronsaft
- 1-2 ss kyllingfond


Ha sukker og vann i en non-stick gryte og kok til sukkeret er oppløst og begynner å bli karamellisert. Ha så i appelsinjuice, appelsinskall, kyllingfond, timian og laurbærblad. Kok opp og la koke uten lokk til den er redusert til ca 1 dl. Smak til med sitronsaft og sil sausen. Deretter rører du inn smøret (igjen; ikke la sausen koke igjen etter dette).


Rosenkålen tilberedte vi enkelt ved å rense og dele de i to, for så å steke de kjapt i andefett i noen minutter til de var gjennomstekte men sprø. Krydre med salt og pepper.
(Viktig: fersk rosenkål - ikke frossen! Det kan virkelig ikke sammenlignes!)

Oppskrift på Waldorfsalat kommer i et eget innlegg senere, og rødløksausen var det Ingrid som stod for så kanskje hun vil legge inn oppskriften her etterhvert :)











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)