søndag 16. mars 2014

Moussaka


Dette er min absolutte yndlingsrett - og de gangene jeg har vært i Hellas har jeg levd på moussaka. Det er bare helt fantastisk godt! Og selv om jeg ikke har klart å gjenskape akkurat den samme smaken som på de beste moussakaene jeg har spist i Hellas, er denne her allikevel utrolig god :) Denne oppskriften er det ikke potet i, men det kan selvfølgelig tilsettes om man vil det. Jeg har spist moussaka både med og uten potet, og vet ikke om det er noe "fasit" på om det skal være det i eller ikke - men for dere som tror at Toro sin moussaka med bare poteter er autentisk - tro om igjen! Aubergine skal være hovedingrediensen! ;)



Denne oppskriften er til 4 porsjoner.


- 2 auberginer
- salt

Del auberginene i skiver, og ha godt med salt på dem. Legg de i et dørslag og la de renne av seg i minst 1/2 time. Skyll deretter godt, og tørk dem med tørkepapir. Så steker du dem gyldne i en stekepanne. (Jeg pleier å bruke litt olje i panna, men auberginene suger til seg veldig mye olje, så ikke ha for mye)







Kjøttsaus:
- Olivenolje av god kvalitet
- 1 stor løk
- 3 fedd hvitløk
- 400 g kjøttdeig (aller helst skal det være lammekjøttdeig)
- 3 store, gode tomater - hakket
- 3 ss tomatpuré
- 3-4 soltørkede tomater - hakket
- 2 ts tørket oregano
- 2 ts kanel
- 1/2 - 1 ts salt
- 1/2 ts pepper

Fres finhakket løk og hvitløk blankt i olivenolje. Ha i kjøttdeigen, og hakk den godt opp. Tilsett deretter de hakkede tomatene, soltørkede tomatene, tomatpuréen og krydderne. Smak til med salt. La stå og småkoke under lokk i en halvtimes tid.

Ostesaus:
- 3 ss smør
- 2 ss mel
- 4 dl melk
- 3 egg
- 1-2 dl revet ost (gjerne en blanding av parmesan og f.eks. Jarlsberg)
- ca 1/2 ts salt
- 1 krm pepper
- 1/2 ts nyrevet muskat.

Smelt smøret, tilsett melet og la det surre et par minutter på middels varme. Tilsett melken litt og litt av gangen, og rør klumpfritt. La sausen småkoke i noen minutter. Tilsett salt, pepper og riv over muskat. Ta sausen av plata, og rør først inn osten, deretter sammenpiskede egg. Smak til med evnt. mer salt/pepper.

Legg de ferdigstekte aubergineskivene i bunnen av en ildfast form.Spre deretter kjøttsausen over, og topp med ostesausen.
Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 45 min - til ostesausen har stivnet ordentlig.
Server med salat (gjerne en ordentlig gresk tomatsalat med masse fetaost i), og evnt. tzatziki og et godt brød. "Kali orexi!" :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar! :)